NAGRADZAJ SIĘ ZA WYSIŁEK, NIE WYNIKI - co ma z tym wspólnego dopamina?

Nasza biologia wykształciła szereg mechanizmów, które pozwalają skutecznie radzić sobie z najróżniejszymi trudnościami. Stres, który możesz odczuwać w związku z planami sprzedaży, natłokiem obowiazków czy innymi wyzwaniami - pozwala zmobilizować Twój organizm do wysiłku aby czegoś dokonać, np. ruszyć sie z miejsaca, wykonać kolejne 20 telefonów, przeprowadzić prezentacje przed zarządem, wejść z buta do kolejnego potencjalnego klienta.

Przedłużający się stres działa jednak demotywująco, osłabia układ nerwowy i prowadzi do zniechęcenia.

Jeśli nie pobudzisz emocji przeciwstawnych takich jak entuzjazm, satysfakcja z podejmowanych działań, będziesz stopniowo tracić zapał do pracy.

I TU POJAWIA SIĘ ROLA DOPAMINY, która potrafi wypierać kortyzol, umożliwiając działanie w zmiennych warunkach codziennej pracy.

Wiele osób myśli błędnie, że dopamina pojawia się wyłącznie w momentach sukcesu i jest reakcją organizmu na osięgnięcie jakiegoś celu.

W praktyce jest to tylko część prawdy, ponieważ osiągnięcie postawionego celu w przeszłości powoduje, że ludzie często tracą sens i zapał do dalszego działania.

Niektóre osoby, rozumiejące na czym polega ten proces, wyznaczając sobie kolejne cele, przywracając poprzedni entuzjazm i zaangażowanie. 

Tak właśnie można pobudzać dopaminę. Uwalnia się, gdy zmierzasz w kierunku czegoś, mobilizując organizm do pokonywania trudności.

Jeśli Twoim działaniom towarzyszy myśl, że idziesz w dobrym kierunku, będziesz czuł pobudzenie oraz siłę aby podejmować wyzwania.

Gdy Twój układ nerwowy uwalnia dopaminę, z większą sprawnością podejmujesz aktywność i kontynuujesz pracę, niezależnie od okoliczności. Co więcej stajesz się wytrwalszy, konsekwentniejszy oraz bardziej efektywny w codziennych działaniach.

Wiedzą o tym sportowcy: satysfakcja, którą czują po solidnym wysiłku jest wynikiem przyrostu tego związku chemicznego w mózgu. Informuje ona atletę - zrobiłeś kawał dobrej roboty. Powtórz to a znowu poczujesz sie dobrze.

Jak użyć tego zjawiska swiadomie w sprzedaży aby mieć pokłady energii, idąc przez kolejne trudności handlowej pracy?

Zacznij nagradzać wysiłek a nie wyniki!

Dzięki temu uczysz swój organizm pracy w zmiennych warunkach, nieprzewidzianych okolicznościach i konsekwentnie zmierzasz do maksymalizacji szans na rezultat.

Cały proces przebiega według wzoru: cel-> konceptracja-> działanie-> nagroda

Bywa, że bardzo niechce się podnieść słuchawki, wykonać kolejnego telefonu, wejść do nowego klienta w pochmurną, deszczową pogodę. 

Początkowo koncentracja na zadaniu, umożliwiająca postawienie pierwszych kroków, aktywizuje zasobne stany naszego potencjału. Po kilku minutach pracy z pełna uwagą, mamy możliwość wejścia w czynność w 100%, osiagając wyższą jakość naszego działania. Nagle okazuje się, że zadanie samo sie robi, pomimo początkowego oporu.

Ostatnim etapem jest nagroda za podjęty wysiłek (nie wynik).

W tym miejscu najlepiej się sprawdzi samonagrodzenie poprzez myśli, które są znacznie skuteczniejszym bodźcem niż nagroda zewnętrzna. Są dodatkowo stabilne i mogą być powtarzalne, niezależnie od okoliczności.

Jednych wystarczająco motywuje myśl: "daję radę", "znowu dobrze mi idzie", "jak chcę to potrafię", "dobra robota".

Wzmacnianie poprzez bodźce wewnętrzne, jest przejawem nieocenionej umiejętności, potrafiącej zmieniać zachowania w nieprawdopodobny sposób. Jest to bowiem siła, która nie podlega czynnikom zewnętrznym - stąd obserwacja własnych procesów myślowych jest tak istotna. Większość pracy musi być wykonana na poziomie percepcji - postrzegania swoich działań jako słusznie ukierunkowanych.

 

Podsumowując:

Jesteś biologicznie zaprogramowany, aby działać dla osiągniecia celów. Koncentruj się jednak na samym wysiłku, kolejnym kroku, podejmowanym działaniu. Co możesz zrobić w danym momencie? Podjęty ruch wycisza stres, wypiera kortyzol. Zaraz po działaniu daj sobie nagrodę w formie pozytywnej myśli wspierajacej. Dziękuj sobie za wysiłek i podejmuj kolejne działania - konsekwencje przyjdą w czasie.

 

Bibliografia:

- Tygdnik "AS Sprzedaży", artykuł "Nagradzaj wysiłek, a nie wyniki!"