Czy budowanie relacji jest przereklamowane?

????, aż mnie wbiło w fotel...

❓Czy naprawdę tak jest❓
Przyjrzałam się tej hipotezie bliżej????️‍♀️, szukałam informacji i źródeł, rozmawiałam z praktykami sprzedaży, z moimi klientami, z kolegami-trenerami po fachu i doszłam do pewnych wniosków.
????‍♀️
Budowanie relacji w biznesie może być nieskuteczne, a jednym z głównych winowajców jest niezrozumienie intencji, jaka płynie za samym pojęciem budowania więzi partnerów biznesowych, czyli marketingiem relacji (zwanym również marketingiem relacyjnym, partnerskim, powiązań i więzi).
????‍????Ch. Grönroos w 1996r. w swej definicji zaznaczył, że relacja i więź powinna przynosić korzyść i zysk????, każdej zaangażowanej stronie.
❗️Uważam, że to jest właśnie clou sprawy❗️
Dostrzegam, że w wielu próbach nawiązania krótko i długofalowych relacji z klientem strona sprzedająca próbuje "udobruchać" swojego potencjalnego kupującego nawiązując bliższą, cieplejszą, koleżeńską więź, co w konsekwencji powoduje, że:
????sprzedającemu ciężko jest wymagać czegokolwiek, ograniczać swojego klienta, czy zamykać sprzedaż,
????a kupującemu z trudem przechodzi przez gardło najbardziej brutalna prawda, niechęć do dalszego, wspólnego działania w biznesie.
Przyjacielski wymiar tej relacji wiąże się z potrzebą akceptacji i darzenia sympatią przez drugą stronę przy jednoczesnym empatycznym zmartwieniu o odczucia swojego biznesowego "koleżkę".
❓Co jest kluczem do sukcesu❓
Moje doświadczenie handlowo-trenersko-coachingowe podpowiada mi, że nic innego jak RÓWNOWAGA.
Dbaj o klienta, tak jak chciałbyś, aby to o Ciebie zadbano. Miej również na uwadze, jaki jest CEL WASZEJ RELACJI.
????‍♀️ Być może wsparcie Twojego klienta z wyzwaniami z jakimi się aktualnie mierzy,
????‍♀️ uchronienie go przez następstwami niekorzystnych posunięć w biznesie,
????‍♀️ rozwiązania jakiegoś problemu
????‍♀️ czy choćby zaspokojenie jakieś potrzeby, która pomoże Twojemu klientowi realizować zamierzone cele.
Partnerska relacja w biznesie ???? pomoże Ci nie tylko:
✅ utrzymać kontakt z klientem,
✅ zostać przez niego zapamiętanym
✅ i darzonym zaufaniem i sympatią,
odpowiednia więź z klientem pozwoli Ci również:
???? doradzić klientowi najlepsze dla niego rozwiązanie,
????wyrazić swoją opinię,
????a także oczekiwać od klienta konkretnego stanowiska i wiążących decyzji.
 
Autor: Angelika, trener Motywatora Sprzedaży